Hopp til hovedinnhold

Vi er svært glad i å reise og gjør det så ofte vi har anledning.I det følgende vil våre utenlandsreiser bli beskrevet. Det er to reisemål som er oftere besøkt enn alle andre. Det er Praha i Tsjekkia og Karpathos i Hellas. Vi har vært ihvertfall 10 ganger på hvert av disse stedene. Det følgende er en del av reisene vi har gjort. Klikk på overskriften for hver reise for å se noen bilder fra turen.

September 2004 Praha

Denne første gangen i Praha var vi sammen med Annes bror Brynjar og hans kone Marketa som er fra Praha. De hadde nettopp giftet seg i Oslo og ville feire dette sammen med slekt og venner fra blant annet Tsjekkia. Denne feiringen foregikk på en båt som gikk på Vltava og hvor det ble servert mat og drikke og hvor det etterhvert ble litt musikk.

Praha september 2004
Brudeparet på Voltava

På denne turen til Praha fikk vi også vårt første møte med Konopiste. Det er et jaktslott fra1300-tallet og som nå er i offentlig eie og gjort tilgjengelig for publikum. Slottet var stengt da vi var der, så vi fikk bare se det fra utsiden. Slottet er særskilt kjent fordi erkehertug Franz Ferdinand av Østerrike eide slottet og bodde her. Han ble skutt i Sarajevo, noe som regnes som starten på første verdenskrig. Slottet har også en spesiell betydning for oss, noe som vi kommer tilbake til et annet sted.

Konopiste september 2004

Januar 2005 København

Vi startet dette året med en svipptur til København. Dette er en by som er veldig trivelig å besøke og hvor vi senere har vært på besøk flere ganger. Dette besøket bestod hovedsaklig av et besøk på et av Københavns museum, samt en kopp kaffe med tilbehør på en homse-bar. Men det var selvfølgelig også morgenmad på Cafe Norden og en tur innom Skindbuksen hvor Anne var i 1993 da hun vant drikkevisekonkurranse i Radio 1. Og det er kanskje også den som Kari Bremnes synger om i sin Københavnersang.

København januar 2005

Juli 2005 Sverige

Dette er egentlig helt feil. Jo da, vi endte opp i Sverige, men hadde ikke planlagt det. Anne har skrevet bøker, og da gjelder følgende (hentet fra Store Norske Leksikon):

Pliktavlevering

Men i stedet for å sende bøkene med posten, villi vi gjerne at hun kunne avlevere dem personlig i Mo i Rana. Vi må jo uansett selv bekoste avleveringen. Dermed bestemte vi oss for å ta turen midt i juli måned. Vi planla at vi skulle ha en fin tur langs kystriksveien på Ytre Helgeland som skal være en vakker tur. Jeg vet ikke om vi burde ant det som et ondt omen at det regnet omtrent hele tiden. Og kystriksveien i øsende regnvær har begrenset interesse.

Vi kom oss til Sømna hvor Nordnorsk Pensjonistkole tilbød overnatting. De hadde plass, men serverte ikke noe mat. Men det var en bensinstasjon i nærheten som var åpen og som tilbud kyllingvinger. Så om kvelden satt vi i hver vår seng på Nordnorsk Pensjonistskole og spiste dårlige kyllingvinger og så på Phantom of the Opera på en liten PC-skjerm.

Neste dag fortsatte vi nordover. Vi hadde planlagt å fortsette Kystriksveien ihvertfall til Sandnessjøen. Men siden det fortsatt regnet, tok vi av østover før vi kom til Brønnøysund og kjørte gjennom Tosbotten og Tosfjell tunnelen som er 6 km lang. Selv om det var omkring 10 år siden den ble åpnet, så den fortsatt uferdig ut, men vi kom oss ihvertfall inn på E6  Svenningdalen og fortsatte nordover til vi kom til Mo i Rana. Når man kommer sørfra, er det ikke vanskelig å finne Nasjonalbiblioteket.

Nasjonalbiblioteket

Dermed gikk den stolte forfatter inn med sine livsverk. Hun hadde vel ikke forventet kake og sjampagne, men ihvertfall en hyggelig mottakelse. Det var ingen av betjeningen som enset henne før hun henvendte seg til en av dem og som så spurte hva det gjaldt. Forfatteren fikk lagt fram sitt ærende hvorpå den ansatte pekte på ei innkurv som stod på disken. Du verden for en nedtur og for en usmakelig publikumsbetjening av Nasjonalbibliotekets ansatte.

Her var det bare å komme seg ut av premissene så snart som mulig. Jeg kjørte inn til Mo sentrum i håp om at litt mat skulle lette litt på sinnet. Vi fikk oss en pizza inne på Meyer Amfi, men det hjalp ikke stort. Så da var det bare å forlate landet og ta den Blå vägen østover over Umbukta og videre til Storuman hvor vi tok av og kjørt sørover til Vilhelmina hvor vi fant overnatting. Dagen etter var det bare å komme seg hjem snarest mulig, så vi var ikke engang innom Østersund. Humøret lettet litt så snart i var kommet inn i Sverige å traff på en flokk reinsdyr.

Oktober/November 2005 USA

Vi hadde lyst på en litt skikkelig ferietur i år. Utgiveren av det slektsprogrammet Finn bruker, TMG (The Master Genealogist) har noen år arrangert et cruise hvor man kunne delta på faglige arrangement samtidig som man fikk nyte cruise-livets gleder. Dette året skulle turen gå i begynnelsen av November og til Karibia. Dette syntes vi hørtes flott ut.

Men vi fant jo ut når vi først skal reise så langt bør, vi også finne på noe annet. Anne har vært i New Orleans, men det har ikke Finn, men det hørtes veldig fristende ut å ta en tur dit for blant annet å oppleve et veldig levende jazz-miljø. Dessverre kom en av de årlige orkanene oss i forkjøpet, Katrina, som maltrakterte blant annet New Orleans slik at det ikke gikk an å reise dit så kort tid etter. Etter litt grubling fant vi ut at da drar vi til Memphis i Tennessee først før vi drar til Tampa i Florida hvor cruiset skulle starte.

Og sli ble det. Vi fløy fra Værnes via Schiphol i Nederland, og derifra direkte til Memphis.I Memphis fikk vi selvfølgelig med oss Graceland som var hjemstedet til Elvis og som nå er en enorm pengebinge for hans etterkommere med en uhorvelig mengde besøkende i året. Vi fikk også med oss Beale street og vi var innom Gibson guitar fabrikk, selv om det ikke var mulighet til å få noen omvisning på denne tida. Etter et par dager i Memphis tok vi innenriksfly til Tampa i Florida. Der hadde vi leid bil slik at vi kunne komme oss litt rundt i området.

Noen liten bil var det ikke, men den passet utmerket til å kjøre på amerikanske motorveier. Den første dagen kjørte vi sørover fra Tampa til Clearwater. Der hadde de gjort en enorm opprydningsjobb etter Katarina. Den neste dagen kjørte vi nordover til Jacksonville hvor vi skulle treffe en av Annes slektninger. Der ble vi invitert til å være over natten og neste dag tok de oss med til sentrum av Jacksonville hvor vi fikk se hvor søster til Annes oldemor hadde bodd.

Etter besøket i Jacksonville kjørte vi sørover langs Atlanterhavskysten til St. Augustine som er en av de eldste byene i USA. Der besøkte vi også en alligator-farm hvor det vrimlet av alligatorer. Derifra kjørte vi tilbake til Tampa og hotellet vårt der. Dagen etter besøkte vi akvariumet i Tampa som var virkelig stort og fint.

November 2005 Cruise Karibia

x

Pålogging

Siste innlegg

text

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Sint ipsa voluptatibus.